vrijdag 22 oktober 2010

Triple of dubbel?

Neen, ik heb het hier niet over trappisten (jammer), maar over het crankstel op je fiets. Boris smeet via mail een bommetje om deze dicussie te beginnen. Heel wat wielertoeristen vinden mensen met een triple (of compact) "platte mannen". Met een dubbel ga je pas het echte gevecht aan met de bergen volgens hen...
Ik echter ben zeer blij met mijn triple en zal zo al genoeg strijd moeten leveren om boven te komen. Laat bij de reacties gerust achter met welk crankstel jullie rijden en wat jullie ideeën hier over zijn.

2 opmerkingen:

  1. Toch even melden:

    Een tripple of compact is niet hetzelfde.
    Compact is 2 plateaus : nen 50 - 34 voor de kenners
    Nen tripple is 3 plateaus : en meestal is dit een 50 - 40(39) - 32.
    Het allerbelangrijkste is echter welke tandwielen je vanachter laar steken.
    Ik heb bvb. een compact crankstel maar achteraan kroontjes van 13 naar 29 .... en diene 29 was broodnodig op de ventoux Dus ik zou zeggen - deze met een tripple diene 32 is ideaal maar pas toch maar op als je kroontjes hebt die maar tot 21 gaan (wat standaard is) die gaan aleven hard moeten stampen als ik... en het blijven mietjes want rijden met een trippel.
    Neen, nu even serieus.
    Ben blij met de compact - echter een nadeel is dat als je op vlakke wegen rijdt je eigenlijk verplicht bent om direct op de grote plateau te rijden wil je op je gemak rondrijden. die 34 is te klein om zowel soepel als met een mooie snelheid te rijden. je trapt je dood .. zeker als je moet volgen :-)
    Tripple is hiervoor idealer de middenplateau laat je toe soepel en toch een mooie snelheid te halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb, denk ik, 52-42-30 vooraan en achteraan (7 versnellingen) van 12 tot 28...Ik zie wel waar ik er mee kom ;)

    BeantwoordenVerwijderen